Referenser

“Vi har låtit Tjörns Yachtservice (TYS) gå igenom och underhålla vår segelbåt varje år sedan 2001. Det har inneburit att vi alltid har känt oss trygga med båten och vi har också bara haft felfria seglingssäsonger. Vi upplever TYS som mycket pålitliga och seriösa och vi har det största förtroende för deras kunnande och yrkesskicklighet. I förekommande fall har de även tillgång till ett nätverk av olika specialkompetenser. Dessutom uppskattar vi den personliga servicen och det trevliga bemötandet och vi kan verkligen rekommendera TYS.”

Rolf och Elsemarie Andersson
Sweden Yachts 340

 

“Vi er stolte eiere av en Sweden Yachts 45 med blått skrog og mange spesialløsninger i rigg og innredninger. Vi har hatt gleden av å ha fulgt båten fra tegnebrettet til ferdig seilklar skute. Båtens vinteropphold og vedlikehold har vært i de tryggeste «hender» hos Tjörns Yachtservice i Almøsunds Marina gjennom de siste 14 årene. Før denne tiden hadde firmaet i oppdrag å serve oss gjennom et langt løp med to båter Sweden Yachts 34 og 370, begge kallt “Brisen”.  Her ble vi gjennom en årrekke personlig venn med Lars Berntsson og med selskapets nå avdøde Bengt Elfstedt, som vi betraktet som en legende innen Yachting og forståelsen av gode rutiner for et effektivt opplag og vedlikehold av seilbåter. Lars Berntsson holder idag i stafettpinnen sammen med sin kone Thordis Berntsson.

Vi er stolte av å være deres faste kunde. Den service og den kunnskap de legger til grunn har vi lenge alle hatt gleden av. At service ytes året rundt, uavhengig av hvor vi og båten befinner oss, har ofte vært til stor hjelp når en kanskje mest tenger hjelp. Vi vet alle hvorledes en ferie eller et seilas kan «velte» dersom problemer oppstår.

Båten og vårt faste forhold til Tjörns Yachtservice gir oss en unik trygghet sommer som vinter.
Heldig er de seilentusiaster som opparbeider et varig kundeforhold med Lars og Thordis”

Roar Jacobsen, Knut Backe & Jan Astor Alm
Sweden Yachts 45 “Brisen”
Norge

 

Utdrag ur ett tackbrev 2013 efter att båten sålts samma sommar:

“Av olika orsaker ville vi och vår familj segla i farvattnen på Västkusten men avståndet dit krävde fem dagars nonstopseglats från vår hemhamn. Tio dygn tur och retur äter en ganska stor del av en knegarsemester så vi beslöt att tidvis placera båten där borta. En kompisrekommendation 1996 blev starten och så inleddes ett sjutton års affärsförhållande som enligt vår uppfattning saknar motstycke i vanlig semestersegling.

Det då unga herrskapet Berntsson överraskade genom sitt vänliga bemötande. De tog omedelbart emot oss med öppna armar. Båten sköttes enligt principen ”nyckeln i hand”, år efter år. Vi lämnade henne där, var det för en vecka eller en vinter, alltid var hon lika beredd med seglen iskurna och putsad inredning. Lars knackade igenom skrovet och hittade delamineringar som ingen annan märkt och han reparerade defekten så väl att fackfolk bara gapade. Så fortsatte det enligt samma linjer. Åren gick och båten, en Swan 41 från 1977, måste uppdateras. För varvet var det säkert inte lätt, Swanen hade andra lösningar än de svenska systrarna. Vi gjorde det i flere repriser, bytte ut stående och löpande gods, elektronik, inredning, utrustning, lade till och med in en bogpropeller till slut när vi tyckte att vi behövde litet extra hjälp i hamnarna. Almösund blev som ett andra hem för oss, vi var alltid lika välkomna och tack vare TYS gängets ständiga tillmötesgående i praktiska frågor kunde vi under en lång rad av år glädja oss åt att ha en “sommarstuga” på Västkusten. Utan dem hade det inte varit möjligt. Det har gett oss nya perspektiv, nya vänner och nya upplevelser.

Det är också klart, att resan ju inte har varit det billigaste alternativet. Den kontanta erkänslan under åren har emellertid varit självklar, eftersom äkta god service med omtanke och framförhållning kostar. Men det som vi särdeles mycket uppskattade var ”det där lilla extra”, den lilla personliga knorren att känna sig välkommen, kunna prata “professionellt” med proffs som förstår sig på båtar, sjöliv och hav och själva seglade aktivt. Sådana som visste exakt vad båtmänniskor i allmänhet var ute efter. Sådana som gör sitt bästa för att lösningar och resultat skall vara de allra bästa, ute till havs vill man ogärna börja meka och lappa. Det blir liksom en hjälp kolleger emellan. En sådan engagerad inställning glömmer man inte. Alla omändringar och alla nyinstallationer, allt träarbete, alla trimningar och allt underhåll, aldrig har vi behövt klandra TYS arbete. Tvärtom, vi har haft en känsla av att TYS alltid i sitt eget arbete, i sina förhandlingar med underleverantörer och andra stått på vår sida och förhandlat fram lösningar som bara varit ” bäst nog” för kunden. Vi hoppas att andra också förstår att uppskatta den hängivenhet som varvet hyst för sitt arbete, ingen tvekan om att det gäller också i framtiden. Man har tyvärr i allmänhet sett allt för många exempel på halvdan service med alla möjliga tråkiga konsekvenser. Hos TYS har vi alltid haft hundraprocentig tillit till båtens skick när vi tagit emot den varje sommar. Vi har sagt det åt Lars och säger det nu ännu en gång åt hela ert gäng, Lars, Thordis, Gert och de andra: vi har sett många båtvarv i våra dagar och många verkstäder men aldrig har någon kommit ens i närheten av den stämning, atmosfär och gedigenhet som ni har uppnått. Vi kommer att sakna er, vi vågar påstå att ni är bäst i Norden!”

Yvonne och Thomas
Helsingfors, Finland